De beste spisestedene i Gdansk og Sopot

BESTE RESTAURANTER I GDANSK OG SOPOT: I Gdansk-området kryr det av gode spisesteder, alle med gode priser sett med norske øyne. Foto: Tenk Koffert

BESTE RESTAURANTER I GDANSK OG SOPOT

Jeg har tidligere skrevet om ting å se og gjøre i Gdansk, men vi må jo ikke glemme å spise!

Maten er noe av det aller viktiste for meg når jeg er på reise. Matvrak? Oh yes! 😄😋 Jeg pleier å gjøre research før jeg reiser slik at jeg skal unngå å havne på steder hvor det er dyrt og dårlig. I Gdansk og Sopot er det lett å finne god mat — og det til en svært rimelig penge.

TENK KOFFERT I GDANSK: Her har jeg akkurat kommet fram på hotellet, det er tidlig på morgenen og jeg er klar for å teste ut Gdansks og Sopots mattilbud! Bildet ved siden av er av deilig gåsetartar, nam! Følg meg på instastory hvis du vil være med på neste reise: @tenkkoffertcom Foto: Tenk Koffert

TIPS! Har du hørt om reisepodkasten “Heather & Rebecca”? I denne episoden får du blant annet gode reisetips om Polen!

MANGE FORSKJELLIGE SPISESTEDER I GDANSK

Polsk mat faller ofte i smak hos nordmenn. Deilige kjøttretter er det polakkene er aller best på, synes jeg, og det er nordmenn flest også veldig glad i.

Og er det ett sted i verden du skal prøve deg på biff tartar, så er det i Polen! 😋

MAT I GDANSK OG SOPOT: Kjøttmat er de skikkelige gode på i Polen, synes jeg. Foto: Tomas Sagan

Polakkene er imidlertid også stolt av fisken sin (særlig torsken!), og de fleste restauranter tilbyr også gode, solide fiskemåltider.

Restaurantutvalget i Gdansk er stort og kvaliteten høy. Søte, små sjarmerende kafeer finner du nærmest på hvert gatehjørne, og der serveres god kaffe og deilige, ofte hjemmebakte, kaker.

Prisnivået i Polen gjør det mulig for nordmenn å velge gode spisesteder, uten at det går altfor hardt utover reisebudsjettet.

Under bildet får du en liste over mine favoritt-spisesteder i Gdansk og Sopot: 👇😊

PS! Hvis du liker dette innlegget, klikk på hjertet nederst i saken, del innlegget med noen du vil ta med deg på tur eller lagre innlegget på Pinterest. 😊 Takk for at du leser reisebloggen Tenk Koffert! ❤️

POLSK MAT: Tør du? Vet mange er skeptiske til tartar, men det er jo SÅ godt! Den beste tartaren jeg har smakt har jeg fått i Polen. Foto: Tomas Sagan

GODE SPISESTEDER I GDANSK:

GDANSKI BOWKE I GDANSK: Velg den deilige, tradisjonelle, polske fiskesuppen når du skal ha forrett på denne restauranten. Foto: Tenk Koffert

GDANSKI BOWKE I GDANSK

Selv om restauranten, Gdanski Bowke, ligger midt i turiststripa nede ved havnen, er det faktisk et bra spisested med gode priser. Både maten og servicen er upåklagelig.

Her har de også såkalt chambre separee, hvis dere er mange som reiser sammen og vil sitte usjenert. På sommeren er det hyggelig å sitte ute.

Da jeg besøkte denne restauranten sist spiste jeg blant annet en tradisjonell, polsk fiskesuppe — innmari god!

Prisnivå: Prisen på hovedrett ligger fra kroner 80 og oppover.

Gdanski Bowkes nettside: Gdanski Bowke.

TRERETTERS MIDDAG I GDANSK: Fiskesuppe, solsikkekjernerisotto med laks og til dessert; en slags demontert kake — alt smakte nydelig. Foto: Tenk Koffert

POLSK MAT: Hos Piwna47 i Gdansk spiste jeg andesalat med pære og blåbær. Foto: Tenk Koffert

PIWNA 47 I GDANSK

Piwna 47 ligger i gamlebyen, rett ved siden av Mariakirken, og er veldig lunt og koselig innredet.

Da jeg var her spiste jeg suppe til forrett, en andesalat som jeg likte veldig godt, og til dessert en skikkelig god créme brûlée.

Det er veldig hyggelig å sitte ute i vinterhagen, så be om plass der når du besøker denne restauranten.

Prisnivå: Forrett ligger på under 50-lappen, mens hovedrettene kan komme opp i 150-kroners klassen.

Piwna 47s nettaside: Piwna47

PIWNA47 I GDANSK: Denne desserten var SÅ god! Må være en av de beste Créme Brûléene jeg har smakt. Foto: Tenk Koffert

CAFE LIBERTAS I GDANSK: Denne søte kafeen tilbyr supergode kaker med deilig retromusikk til. Foto: Tenk Koffert

CAFE LIBERTAS I GDANSK

Hos Cafe Libertas, som ligger midt i Gdansk sentrum, får du kjempegode hjemmebakte kaker, nystekt brød, kakao og en stor vinmeny.

Kafeen spiller alltid musikk fra 20-50-tallet, det gjør det ekstra koselig, synes jeg. 😊

Et supert sted å ta en liten shoppingpause eller å velge som frokoststed, da dette er én av få kafeer i Gdansk som åpner klokka ni (de fleste åpner ikke før 10!).

Jeg bestilte eplekake med karamell og kanel da jeg var der, men smakte på sjokoladekaken og. Kakeutvalget varierer fra dag til dag, men tipper det er vanskelig å velge feil, alle kakene så veldig gode ut. Men har de den eplekaken med karamell og kanel, så velg den! 😋

Cafe Libertas Facebook-side: Cafe Libertas

CAFE LIBERTAS I GDANSK: Vi hadde hørt at kakaoen var så god hos Cafe Libertas, men den synes jeg personlig var noe oppskrytt ... Kakene derimot! Nam! PS! Hun med rød genser er reiseblogger The Nordic Escape, en av damene jeg reiste til Gdansk med i desember 2017. Foto: Tenk Koffert

SZAFARNIA 10 I GDANSK: Gåsedumplings med chevre. Sausen helles på av servitøren ved servering. Disse var kjempegode! Foto: Tenk Koffert

SZAFARNIA 10 I GDANSK

Restaurant Szafarnia 10 ligger ved elva, men på motsatt side i forhold til det mest kjente turistområdet. Her spiste jeg flereretters middag, og jevnt over synes jeg maten bare var OK og servicen litt fraværende.

Jeg har likevel restauranten med på lista her, for forretten jeg fikk synes jeg var innmari god!

Til forrett hadde jeg gåsedumplings, soppsuppe med nudler var neste rett, og hovedretten var torsk, den synes jeg ikke var så veldig god, men helt ok. Jeg liker nok norsk torsk best. Desserten jeg fikk var ostekake, men heller ikke den var noen høydare.

Den beste retten jeg spiste her var altså gåsedumplings med chevre, og for den alene kunne jeg tatt turen tilbake. Høres kanskje litt spesielt ut, den smakskombinasjonen, men det var veldig godt, synes jeg! Litt stor porsjon, så den kan med fordel deles.

Szafarnia 10s nettside: Szafarnia 10

KUBICKI: Maten er god og blir servert på en flott måte. Likevel er det utrolig lave priser her. Foto: Kubicki

KUBICKI I GDANSK

Dette er en favoritt!

Kubicki er en superbra restaurant som ligger til høyre for Hilton-hotellet, helt nede ved havnen. Det sies at denne restauranten er Gdansks eldste!

Her bestilte jeg blant annet tartar, og den ble servert på en morsom måte med blå flammer. Men gimmic til tross, her var maten veldig, veldig god!

Lokalet er ellers koselig, med store, gode stoler og upåklagelig service.

Prisnivå: Tartar til forrett får du her for rundt 60 kroner, mens hovedretter ligger fra kroner 80,- og oppover.

Kubickis nettside: Kubicki

BROVARNIA GDANSK: Det var pyntet til jul da jeg besøkte denne restauranten. Foto: Tenk Koffert

BROVARNIA GDANSK

Da jeg kom inn i denne restauranten og satte meg i andre etasje fikk jeg umiddelbart assosiasjoner til danskebåten. 😂 Det var livemusikk og jovial stemning. Jeg ble med ett noe skeptisk til kvaliteten på maten her da, men den overrasket positivt.

Maten var kjempegod!

Jeg har besøkt Polen mange ganger, og har alltid lett etter suppe i brød. Altså at suppen serveres i en skål laget av brød. Jeg har hørt at det er typisk polsk. Og her fikk jeg endelig det servert som forrett, og jeg elsket det! Tradisjonell polsk suppe.

Men det å servere i brød, som jeg trodde var veldig polsk, fikk jeg her lære at egentlig bare er en myte. Det er ikke vanlig i det hele tatt (noe som forklarer hvorfor det har vært så vanskelig å finne), og det er egentlig en greie som gjøres mest for å tilfredsstille turistene.

Uansett, denne suppa bør du smake, og velg gjerne øl til.

Brovarnias nettside:  Brovarnia

SUPPE I BRØD I GDANSK: Polsk suppe i brød. Nam! Foto: Tenk Koffert

KAKER I GDANSK: Hos Retro koster gode, hjemmelagde kakestykker rundt 30 kroner. Foto: Tenk Koffert

RETRO I GDANSK

Retro er en koselig kafé med kjempegode kaker.

Du finner Retro i gamlebyen, og er været godt er det fint å sitte ute og se på folk og livet i gamlebyen. Kakeutvalget varierer fra dag til dag, jeg spiste en supergod peanøttkake da jeg var der. Nam!

Retros nettside: Retro

KAKER I GDANSK: Må være lov å kose seg på tur! Denne peanøttkaken var farlig god. Foto: Tenk Koffert

GODE SPISESTEDER I SOPOT:

KAFFEPAUSE I SOPOT: Reiseblogger Alltid Reiseklar, en av damene jeg har reist på tur til Gdansk med, nyter en god kopp kaffe på White Marlin i Sopot. Foto: Tenk Koffert

WHITE MARLIN I SOPOT: Det var pyntet til jul sist jeg besøkte White Marlin i Sopot, men restauranten er vel så hyggelig å besøke på sommeren. Foto: Tenk Koffert

WHITE MARLIN I SOPOT

White Marlin er en liten perle av en restaurant. Du finner den helt nede ved stranden i Sopot, hvor de har et superfint uteområde, perfekt for mat og drinker i sommersola.

Men selv på vinteren er det koselig her, med julepynt og fine detaljer.

Da jeg var her sist, besto dagens treretters av suppe til forrett, andeconfit til hovedrett (sjukt god!) og eaton mess til dessert.

Prisnivå: Dagens treretters koster den nette sum av en norsk hundrelapp, altså helt utrolig billig, spør du meg. Maten er i tillegg veldig god!

White Marlins nettside: White Marlin

WHITE MARLIN I SOPOT: Denne restauranten ligger helt nede ved stranden, og har en nydelig uteservering på sommeren. Foto: Tenk Koffert

KOSELIG RESTAURANT I SOPOT: White Marlin har pyntet til jul. Foto: Tenk Koffert

WHITE MARLIN: Eaton Mess til dessert. Foto: Tenk Koffert

TENK KOFFERT I SOSIALE MEDIER: Bli med meg på reisene via instastory!. Foto: Tenk Koffert

BULAJ I SOPOT: Jeg spiste flereretters da jeg besøkte denne restauranten, og spiste både fisk og kjøtt. Her er to av fiskerettene jeg fikk servert. Foto: Tenk Koffert

BULAJ I SOPOT

Denne restauranten ligger i Sopot, og interiørstilen her er veldig avslappet. Når du kommer inn i restauranten får du først inntrykk av å være i en bar, så går du ut (!), og der er det et slags uthus hvor de serverer den lekreste mat.

Altså, vi snakker mat i særklasse, i sterk kontrast fra interiøret!

Fantastisk gourmetmat til utrolige priser. Anbefales sterkt!

Bulajs nettside: Bulaj.pl

... OG SÅ EI LITTA TREAT RETT UTENFOR GDANSK

Det finnes flere fantastiske steder du kan reise til i umiddelbar nærhet til Gdansk (for eksempel denne lavendelgården, eller hva med en tur hit?), så jeg klarer ikke å la være å nevne ett sted til, selv om det ligger en halvtimes tid fra Gdansk.

ZIELONA BRAMA: Tomasz Szydzikowski er kjøkkensjef her, og stolt av å servere tradisjonell, poslk mat på nytt, trendy vis. Foto: Tomas Sagan

THE ZIELONA BRAMA I PRZYWIDZ

Her smakte jeg gåsetartar for første gang, og herlighet, det var helt nydelig!

Restauranten ligger i det som tidligere var et slott, ved en vakker gård med hester, kun en halvtimes tid fra Gdansk, og sånn cirka tre kvarter fra Sopot.

I tillegg til restaurant er det også hotell og skianlegg her.

Restauranten serverer tradisjonell, polsk mat med en moderne vri, og er virkelig verdt turen.

Zielona Bramas nettside: Zielona Brama

DESSERT: Sjokolademouss med bringebærsaus. Foto: Tomas Sagan

TIL INFO

Polska Statens Turistbyrå har betalt for noen av disse restaurantbesøkene, og noen av dem har Tenk Koffert dekket selv.

Som alltid når jeg reiser på pressetur eller reiser forøvrig, er det ikke lagt føringer for hva jeg skal skrive eller om jeg skal skrive noe.

Alle uttalelser på denne nettsiden er mine egne betraktninger og meninger.

TIPS! Lese mer om Polen? Klikk her.

TENK KOFFERT I SOPOT: Sopot er en typisk stranddestinasjon som mange velger å besøke på sommeren, men det er nydelig der på vinteren og, synes jeg. Foto: Kristina Quintano

TENK KOFFERT I POLEN: Her er jeg i Gdansk, en by jeg liker svært godt. Hvis du vil følge meg videre på mine reiser, kan du finne meg på Instagram: @tenkkoffertcom og på Facebook. Foto: Tenk Koffert

HVA MENER DU?

Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeilet her eller på Tenk Kofferts Facebook-side, dersom du mener det er flere restauranter som burde vært nevnt her.

FØLG REISEBLOGGEN TENK KOFFERT PÅ SOSIALE MEDIER

Følg reisebloggen Tenk Koffert på Facebook! ❤️ Der legger jeg ut små reisetips og sier fra når nye blogginnlegg er publisert. Rett som det er arrangeres konkurranser med fine premier og annet moro.

Jeg er også på Instagram, der heter jeg @tenkkoffertcom

Og lurer du på noe om mine reiser eller har generelle reisespørsmål – ta gjerne kontakt med meg på Tenk Kofferts Facebook-side eller via dette kontaktskjemaet.