Telttur i Østmarka

TENK KOFFERT PÅ TELTTUR: Jeg synes det er kjempekoselig å dra på telttur! Her er vi på telttur i Østmarka, i nærheten av Myrdammen i Rælingen. Foto: Tenk Koffert

TELTTUR I ØSTMARKA

Som jeg har fortalt før, er jeg ingen dreven friluftsdame. Mine erfaringer på det feltet begrenser seg til lange gåturer i marka - som jeg elsker og ofte er på.

Men de siste par årene har jeg fått sansen for å telte — jeg synes det er så koselig! 😊 Og faktisk sover jeg innmari godt ute i det fri.

TELTTUR I ØSTMARKA: Snoopy ble selvsagt med på turen! Han synes det var litt kaldt og krevde å sove inni soveposen min. Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av en dobbel-pose. 😂 Foto: Tenk Koffert

TELTPLASS NÆR OSLO OG LILLESTRØM

Jeg synes det er vanskelig å finne gode turtips på nettet. Jeg synes ofte de er skrevet på en måte som gjør at man må være lommekjent i området for å finne fram.

Har du gode tips til å finne flotte turområder, eller du har et knalltips selv — del det gjerne med meg i kommentarfeltet nederst i denne saken, eller på Tenk Kofferts Facebook-side.

MYRDAMMEN: Vi parkerte ved Myrdammen i Rælingen og gikk derfra. Foto: Tenk Koffert

MYRDAMMEN I RÆLINGEN

Vi kjørte til parkeringsplassen ved Myrdammen i Rælingen. Satte fra oss bilen på parkeringsplassen, tok på oss sekkene og gikk innover i skogen derfra, i retning Nordbysjøen.

PÅ TELTTUR I ØSTMARKA: Vi gikk fra Myrdammen og innover i skogen. Foto: Tenk Koffert

VEIBESKRIVELSE, MYRDAMMEN

For å finne fram må du kjøre fylkesvei 120, Nedre Rælingsvei, fra Lillestrøm mot Nordby. Noen hundre meter etter Åsvang, tar du inn til høyre, på en grusvei. Vær obs på at avkjørselen ligger midt i en ganske brå sving. Myrdammens parkeringsplass finner du enklest ved å følge Google Map.

Parkeringsplassen ved Myrdammen har plass til ganske mange biler, og det er gratis å parkere her. Noen av plassene har imidlertid en 48 timers maksgrense.

ØSTMARKA I RÆLINGEN: Marka viser seg fra sin beste side på høsten, synes jeg. Foto: Tenk Koffert

Turen fra Myrdammen til Nordybsjøen er ikke lang. Litt bakker, men ikke mer enn man tåler.

Da vi kom fram til Nordbysjøen gikk vi på en sti lenger inn i skogen, til vi fant et fint sted å overnatte. Vi så etter et sted som var flatt nok for telt, og et passende sted å tenne et bål.

NORDBYSJØEN I ØSTMARKA: Vi passerte dette vannet, og bestemte oss for å campe på en høyde hvor vi kunne se ned på vannet. Foto: Tenk Koffert

TELTTUR I ØSTMARKA: Koselig å dra på telttur! Foto: Tenk Koffert

Det første vi gjorde da vi kom fram til leirplassen vår, var å sette opp teltet og å sanke ved. Vi lette etter tørre kvister og greiner som lå på bakken. Vi hadde med øks, slik at vi fikk delt opp veden i passe biter.

Jeg tenker det er lurest å sette opp teltet og fikse alt til bålet først, for før du vet ordet av det går sola ned og det blir bekmørkt. Da er det deilig å sitte rundt et sprakende, varmt bål og vite at alt er klart for å gå og legge seg.

PÅ TELTTURMED UTSTYRET I ORDEN: 😂😂😂 Her ser jeg ut som en øksemorder, men jeg er bare på leting etter noen tørre kvister og greiner jeg kan dele opp og legge på bålet. Foto: Tenk Koffert

BÅLPLASS: Her satt vi hele kvelden, og så på flammene, mens vi drakk rødvin. Foto: Tenk Koffert

PAKKELISTE TIL TELTTUREN

Jeg er jo ingen ekspert, men her er i alle fall det vi hadde med:

• Telt

• Oppblåsbare liggeunderlag

• Soveposer

• Mat

• Stormkjøkken

• To plastkopper

• To tallerkner

• To gafler og to kniver

• Vann

• Vin og annen drikke

• Opptenningsfyrstikker og fyrstikker

• Ulltøy, lue og turtøy

RØDVIN I PLAST: På Vinmonopolet selger de en praktisk pakning som er myk, og som tilsvarer to flasker rødvin. Enkelt å ta med på tur. For å ikke ha for mye å bære på, hadde vi bare med to plastglass, og brukte dem til all slags drikke. Foto: Tenk Koffert

MAT PÅ TELTTUR

Dette var det vi hadde med på denne teltturen:

Middag:

• “Rett i ovnen”-pakke med koteletter med kryddersmør

• Liten pose ferdiglaget potetmos, som vi varmet i vannbad

• Liten pose ferdigkuttet salat

• Pølser

• Lompe

• Ketchup

Frokost neste morgen:

• Eggerøre-røre (laget på forhånd, lagt over på plastflaske)

• Rundstykker

• Smøreost på tube

• To små flasker med smoothie

TELTTUR I ØSTMARKA: Jeg sover overraskende godt i telt. Og det er helt spesielt å våkne på denne måten, synes jeg, midt ute i skogen. Foto: Tenk Koffert

TIL INFO

Alt av utgifter i forbindelse med denne turen er dekket av Tenk Koffert.

Som vanlig er det ingen som har lagt føringer for hva jeg skal skrive eller om jeg skal skrive noe.

Alle uttalelser på denne nettsiden er mine egne betraktninger og meninger.

TELTTUR I ØSTMARKA: Vi var heldige, og hadde strålende høstvær hele teltturen. Foto: Tenk Koffert

FØLG REISEBLOGGEN TENK KOFFERT PÅ SOSIALE MEDIER

Følg reisebloggen Tenk Koffert på Facebook! ❤️ Der legger jeg ut små reisetips og sier fra når nye blogginnlegg er publisert. Rett som det er arrangeres konkurranser med fine premier og annet moro.

Jeg er også på Instagram, der heter jeg @tenkkoffertcom

Og lurer du på noe om mine reiser eller har generelle reisespørsmål – ta gjerne kontakt med meg på Tenk Kofferts Facebook-side eller via dette kontaktskjemaet.